Etiketter

, , , , , , , , , ,

Då sitter vi här igen och knyter ihop säcken för det som har varit 2013.

Ett år som inneburit en hel del för mig.

2013 var året då mycket skulle hända för mig på en massa olika plan, och framförallt på hälso och kostymplanet som ni vet vid det här laget.

Jag minns hur jag gick där i mars å väntade på att få operera mig och väntan kändes hur lång som helst.

För jag ville ju inget hellre än att bli opererad och börja min resa mot ett friskare och hälsosammare jag, allra helst samma dag som min läkare skickade remissen.

I slutet av maj var jag uppe på Sophiahemmet och träffade dr Loogna med team, helt underbara människor och jag önskar att alla fick uppleva densuperba sjukvården.

Fick en op tid med mig hem, en tid som var knappt en vecka senare.

Jag började min viktminskning och på Sophiahemmet var det inte tal om att flyta i si eller så många veckor före op.

Så länge jag gick ner i vikt så brydde dom sig inte om hur jag gjorde, så jag tog det säkra före det osäkra å körde modifast stenhårt i början å varvade med sallader när jag inte stod ut längre..

satte upp små inspirationsbilder i hela köket som en extra morot.

Speciellt på kylen, för som ni vet så är det tufft att gå ner i vikt å man vill inget hellre än att stoppa i sig ALLT!!

Juni kom snabbt å the big day närmade sig med stormsteg.

Och eftersom jag är ganska mesig när det kommer till operationer så var nervositeten på topp när jag åkte in i operationsrummet.

Klev upp och la mig på op bordet och Dr Loogna klappade mig på axeln, då i den stunden kom jag på varför jag utsatte mig för något som jag var så rädd för.

– han var ju den bästa å det var ju det här jag ville.

Efter det infann sig lugnet.

Dagarna efter op var jag mer död än levande å jag undrade hur knäpp i huvet jag var som utsatte mig för den där smärtan frivilligt.

Håll i er nu mina vänner, en vecka efter op så slutade jag med ALLA mina mediciner för högt blodtryck å allt vad det nu var å min läkare var helt chockad över resultatet.

Resten av juni månad och juli månad gick åt till att skapa nya rutiner mes motion och komma in i att äta varannan timma.

Det kändes som om jag inte gjorde annat än att åt och i början var det svårt att få ner allt.

Nyponsoppa var min räddning 😉

Vågen skenade raskt neråt och snabbare än jag han blinka hade jag tappat 15-20 kg…

Augusti var månaden då vi åkte till Kreta på semester, ganska nyopererad å allt yes i know.

Och eftersom vi hade bokat ett sunwing resort så hade vi såklart även köpt all inclusive, waste of money för min del tyckte jag..

All inclusive skulle visa sig var helt perfekt för mig som nyopererad, det fanns alltid något som jag kunde äta och jag passade på å prövade det mesta för att se vad min nya mage tålde.

Det var även här nere jag fick mitt första gallstensanfall efter att ha käkat några vindruvor, oh lord!

Ett anfall som kom att vara starten på en rad andra anfall…

Augusti var även månaden då jag kom att börja tappa hår… Panikköpe silicea å knaprade på.

September kom och jag jobbade på, planerade mina mattider och matlådor noga.

Förklarade på jobbet om vikten av att jag måste äta å det var grönt.

Gallstensanfallen avlöste varandra och tillslut fick jag tid för ultraljud.

Dagen efter ultraljudet åkte jag in akut igen och man konstaterade gallstensanfall igen… No shit!

Det var ungefär då man bestämde att jag skulle opereras, åkte hem några dagar innan det skulle ske.

Oktober kom och operationen var nu ett faktum.

Eftersom jag har så många dåliga upplevelser från mitt sjukhus så var jg livrädd över att opas där..

Op gick bra å man återförslöt även en slits som hade åkt upp.

Man sa att jag skulle kunna äta som vanligt igen och mat som framkallat anfall tidigare skulle nog inte längre göra det.

Jg avstod från sånt jag visste framkallade anfall hos mig ändå ( ägg, äpple, vindruvor), av rädsla för att få sådär jävla ont igen.

För det är inget man önskar sig direkt, inte ens sin värsta fiende!

November kom å med den lågt blodtryck å massa förkylningar.

Ökade på salthalten i min mat och pratade en hel del med världens bästa dietist på Sophiahemmet, Marie Odin ni vet hon som skrivit dem där böckerna om efter gbp och det hjälpte genom att förändra kosten lite.

December månad kom och jag införskaffade mig en helt ny garderob då jag tappat 40 kg.

Vilken lycka att gå in i vilken butik som helst å kläderna passar 😃

Jag minns inte när det hände sist.

Många säger att bara för man går ner i vikt så blir man inte lyckligare, men med facit i hand så är jag så jäkla lycklig och jag tycker numera om mig själv så till alla er : man blir visst lyckligare av att gå ner i vikt 😃

Att operera sig är det bästa val jag någonsin gjort!!

Knyter ihop 2013 och ser fram emot ett ännu bättre 2014 .

Gott nytt år allihopa 🎊🎉

20131231-103807.jpg

